Mitä on paperikonservointi? >>

Konservoinnin eettiset ohjeet >>

Näyttelyprojektit kokemuksella >>

Kuntokartoitukset kokoelmille, kirjastoille ja arkistoille >>

Kirjakonservointi >>

Muutamia esimerkkejä osaamisestamme >>

“Kannattaako tälle tehdä mitään?” >>

Henkilökuntamme >>



Vanhan medaljongin sisältä löytyi pieni pala pergamenttia. Hepreankielinen teksti osoittautui rukoukseksi.


MITÄ ON PAPERIKONSERVOINTI?

Konservoinnin ensisijainen tarkoitus on esineellisen kulttuuriperintömme säilyttäminen. Konservoinnin korjaavat toimenpiteet joko hidastavat tai ehkäisevät kohteen tuhoutumista. Myös esteettiset ja esineen käyttöä ohjaavat tekijät on otettava huomioon. Konservaattorin ammattitaitoon kuuluu lisäksi ennaltaehkäisevä, säilyttävä konservointi. Tällöin puututaan ennen kaikkea esineen ympäristötekijöihin, kuten ilmankosteuteen, valaistukseen, lämpötilaan, säilytysmateriaaleihin jne..

Paperikonservoinnin kohteisiin kuuluvat monenlaiset esineet, jotka eivät suinkaan aina ole pelkästään paperia.Paperikonservaattorin työ on aina myös informaation säilyttämistä.


kartat    kirjat    käsikirjoitukset

piirustukset     pastellimaalaukset     grafiikka

valokuvat    painotuotteet    arkistomateriaali

negatiivit    pergamentti    julisteet    papyrus



KONSERVOINNIN ETIIKKA

Olemme Pohjoismaisen konservaattoriliiton Suomen osaston jäseniä ja noudatamme työssämme alan eettisiä ohjeistoja ja kriteerejä. Konservointialan etiikkaan ovat luoneet kansainväliset säännöt museoalan järjestöt ICOM ja ECCO.

Koska kyseessä on aina kansallisen kulttuuriperinnön säilyttäminen, on konservaattorin työlle asetettu korkeat ammatilliset kriteerit. Konservointitöissä noudatetaan kansallisia ja kansainvälisiä kulttuuriomaisuuden suojelulle asetettuja säädöksiä ja asetuksia. Näiden vaatimusten lisäksi Pohjoismaisen konservaattoriliiton Suomen osasto ry:n jäsenkonservaattorit ovat sitoutuneet noudattamaan liiton vahvistamia ammattieettisiä ohjeistoja ja sopimuksia.
Pohjoismainen konservaattoriliitto: Konservointityön laatuvaatimukset, ote.

http://www.konservaattoriliitto.fi

European Confederation of Conservator-Restorers' OrganizationsECCO
Voit tutustua täällä konservaattorien ammatilliseen ohjeistukseen:
http://www.ecco-eu.org/about-e.c.c.o./professional-guidelines.html

International Council of MuseumsICOM
ICOM:n Suomen jaoston sivuilla ovat esillä museotyön eettiset säännöt
http://finland.icom.museum/etiikka.htm

NKF ECCO ICOM



NÄYTTELYPROJEKTIT

Hoidamme näyttelyprosessit kokemuksella: alku- ja lopputarkastukset, kuriroinnit, tarvittavat konservointityöt (alihankintana myös maalaus- ja kehyskonservointi että kehystykset) sekä näyttelyn jälkeiset mahdolliset teosten suojaukset. Näyttelyiden yhteydessä on myös mahdollisuus hankkia tarvittavat materiaalit edullisesti Museoiden Hankintakeskuksesta.

Yhteistyökumppanina näyttelyprojekteissa on Konservointikilta, jonka toimitilat sijaitsevat aivan kulman takana.

http://www.konservointikilta.fi/

Konservointikilta



KUNTOKARTOITUKSET

Laadimme laajatkin kuntokartoitukset kokoelmille, kirjastoille ja arkistoille. Tulokset ovat saatavissa tilastollisina analyyseina, joiden pohjalta voimme laatia tarkoin perustellut olosuhderaportit, riskikartoitukset ja konservointisuunnitelmat. Näin saadaan selville kokoelmanhoidossa priorisoitavat tekijät. Kuntokartoitukset räätälöidään aina asiakkaan tarpeiden mukaan.


Huono säilytysasento edistää kirjasidosten vaurioitumista ja lopulta hajoamista. Ennaltaehkäisevä konservointi on aina helpompaa ja huokeampaa kuin jo syntyneiden vaurioiden korjaaminen.


KIRJAKONSERVOINTI

Kirjakonservointi ja historialliset sidokset ovat erityisesti mielenkiintomme kohteita. Kirja on aina moniulotteinen kokonaisuus, jossa eri materiaaliryhmät, kuten langat ja nyörit, pergamentti,nahka, tekstiili, metalliset helat ja paperi muodostavat toimivan käyttöesineen – tosin silloin tällöin toimimattomankin!


Työskentely Egyptissä Aleksandrian kreikkalais-ortodoksisen patriarkaatin kirjastossa vuosina 2004–2008 tarjosi vankan näkemyksen keskiaikaisen kirjan konservointiin. Olemme perustaneet myös konservaattoriliiton yhteydessä toimivan kirjahistoriallisen työryhmän.

Toki uudempikin kirja voi olla kiehtova ja arvokas esine, josta kannattaa pitää hyvä huoli. Mikäli vanhan kirjan kunto mietityttää, tuo se työhuoneellemme ja arvioimme kunnon, mahdolliset konservointitoimenpiteet ja hoito- sekä säilytysohjeet.

Kovassa käytössä ollutta vuonna 1642 painettua suomenkielistä Bibliaa on yritetty korjata solmutempulla. Nyt olisi kai aika muidenkin korjaustoimenpiteiden…


Toukkien aiheuttamista tuhoista ja steariiniroiskeita huolimatta noin tuhatvuotias kirja on edelleen suorastaan erinomaisessa kunnossa; paperissa ja musteessa ei näy juuri ikääntymisen merkkejä.


LISÄÄ ESIMERKKEJÄ OSAAMISESTAMME

Viime vuosien mittavat työprojektit ovat tarjonneet mahdollisuuden perehtyä myös itäisiin tekniikoihin; sekä japanilaisiin puupiirroksiin että persialaisiin miniatyyreihin. Hienostuneet taideperinteet tarjoavat esteettisiä elämyksiä, mutta konservaattorin murheeksi jäävät materiaaliset huolet. Japanilaisten puupiirrosten esillepanolle ja konservoinnille haasteensa asettavat pigmenttien suuri valonherkkyys sekä herkkyys kosteudelle. Jotta persialaiset miniatyyrit säilyisivät, on varmistettava, ettei pigmentin krakeloituminen eli värin halkeilu ja irtoilu tuhoa taideteosta.

Kaikki Kansallisgallerian kokoelmiin kuuluvat ainutlaatuiset persialaisia miniatyyrit konservointiin vuoden 2014 aikana.


Usein konservointikohteella on mielenkiintoinen historia. Moni muistaa muutaman vuoden takaisen tapauksen, hangesta lödetyn Kozelštšanin Jumalanäidin ikoni. Myös ikonin konservointi oli oma kiehtova tarinansa ja oli kunnia osallistua siihen. (Kuva: Petter Martiskainen)


“KANNATTAAKO TÄLLE TEHDÄ MITÄÄN?”

Otamme vastaan myös yksityisten asiakkaiden aarteita. Työkohde saattaa olla vaikkapa grafiikanlehti, jonka passepartout-pahvit ovat kellastuneet ja kunto tuntuu muutenkin vaativan tarkastamista. Konservaattori avaa kehyksen, tutkii vauriot ja antaa korjausehdotuksensa. Samalla koko kehystys voidaan uusia niin haluttaessa.

Yksityisiltä asiakkailta saamme työn alle myös esimerkiksi suvussa kulkeneita kirjoja tai arkistomateriaalia, kuten vanhoja dokumentteja ja valokuvia.

Keskustelemme asiakkaan kanssa konservoinnin tavoitteista. Painotus voi olla esineen elinkaaren pidentämisessä, käytettävyyden parantamisessa tai ulkonäön kohentamisessa – usein se on tätä kaikkea yhdessä. Konservointiprojektista laaditaan tarjous, jonka pohjalta toimimme. Keskusteluyhteyden säilyttäminen koko projektin aikana on kuitenkin tärkeää.

Varsinaisten konservointitoimenpiteiden lisäksi neuvomme suojamateriaalien valinnassa ja ohjaamme säilytysolosuhteiden kartoituksessa. Usein vahinko on jo ehtinyt tapahtua, ja silloin mietimme, miten aineisto saadaan parhaiten säilymään vaikkapa vesivahingon satuttua.


HENKILÖKUNTAMME


Anna Aaltonen

Olen toiminut yrittäjänä elokuusta 2012 lähtien. Vuodesta 1985 Tampereella Museoiden Hankintakeskusta vetäneen Kaarina Rissasen jäätyä hyvin ansaitulle eläkkeelle liiketoiminta siirtyi Helsinkiin, jossa tilat sijaitsivat alun perin Sahaajankadulla Herttoniemen teollisuusalueella. Yhdistin arkisto- ja museoiden tuotemyynnin rinnalle toiseksi liikeideaksi oman osaamiseni, paperikonservoinnin. Museoiden Hankintakeskus ja Paperikonservointi A. Aaltonen muodostavat nyt yhdessä yrityksen nimeltä MH-Keskus Oy.

Olen aloittanut paperikonservoinnin opiskelun vuonna 2000 silloisessa Evtek Muotoilunstituutissa Vantaalla. Konservaattorin ammatissa minua on auttanut myös aiempi työkokemukseni puu- ja metallialan artesaanina. Päättötyössäni vuodelta 2004 tutkin Museoviraston kokoelmien tapettinäytteitä, joiden arseenipitoisuudesta kaivattiin lisätietoa. Alun alkaen ajatukseni oli syventyä ja erikoistua ainoastaan kirjakonservointiin, mutta kas, eihän se aivan niin mennytkään.

Ajan ja alan tavan mukaan olen työllistynyt vuosien varrella lukemattomissa projekteissa ja pätkätöissä. Pisimmät työjaksoni ovat olleet Helsingin yliopiston Klassillisen filologian laitoksen professori Jaakko Frösénin johdolla projektissa nimeltä GOPAL (Library of the Greek-Orthodox Patriarchate of Alexandria, Egypt). Projekti nimettiin Suomen Akatemian huippuyksiköksi ja sen tavoitteena olivat luostarin keskiaikaisen kirjaston kodikologinen tutkimus, konservointi ja digitointi. Toimin projektissa vuosina 2004-2008.

Työt Suomessa jatkuivat Valtion taidemuseon, nykyisen Kansallisgallerian, paperikonservointiosastolla Ateneumissa. Paperikonservoinnin piiriin kuuluivat Ateneumin kokoelmien lisäksi Sinebrychoffin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma sekä Valtion kuva-arkisto. Keskiaikaiset pergamentti- ja paperikäsikirjoitukset saivat nyt väistyä, kun sain tilaisuuden perehtyä syvällisesti taiteen konservointiin ja näyttelymaailman hektisempään maailmaan. Ehdin toimia myös viisi kuukautta paperikonservoinnin esimiehenä, mikä oli erittäin arvokas kokemus. Ateneumissa työskentelin vuodet 2008-2012.

Ilona Osara

Valmistuin paperikonservaattoriksi Metropolia Ammattikorkeakoulusta vuonna 2014. Olen aina harrastanut taiteen tekemistä, ja olen valmistunut Hyvinkään taidekoulusta kuva-artesaaniksi erikoistuen taidegrafiikkaan. Tämä paperipohjaisen taiteen parissa työskentely toimi ikään kuin aasinsiltana hakeutua paperikonservointialalle. Molemmat työharjoitteluni suoritin taidemuseoissa, Helsingin kaupunginmuseossa ja Tukholman Moderna Museetissa, joissa sain runsaasti hyvää kokemusta käytännön konservoinnista ja näyttelytoiminnasta.

Valmistumiseni jälkeen olen työskennellyt projektissa Kansallisarkistolla, Kansallisgalleriassa asiakaspalvelupuolella ja Kansallismuseossa museoapulaisena Seurasaaressa. MH-Keskus Oy:llä aloitin syyskuussa 2016, teen monipuolisesti konservointitöitä, sekä hoidan verkkokaupan tehtäviä ja asiakaspalvelupuolta.




TERVETULOA!

Museoiden Hankintakeskuksen yhteydessä toimiva Paperikonservointi A. Aaltonen tarjoaa monipuolista ja asiantuntevaa konservointipalvelua. Tutustu tarjontaamme ja tule vierailemaan. Työhuone sijaitsee Helsingin Herttoniemessä.